Meta Quest 3 – recenze VR brýlí, které přinášejí smíšenou realitu. Nastala nová úroveň virtuálního hraní.

Začátky vývoje virtuální reality nebyly snadné. Zlomovým bodem, který se stal základem dnešních zařízení, byla firma Oculus VR, založená Palmerem Luckeyem koncem roku 2012. Spustila kampaň na Kickstarteru s cílem získat finanční prostředky na vývoj VR brýlí s názvem Oculus Rift. Celkem bylo vybráno přes 2,4 milionu dolarů, což jen ukázalo, jakým zájmem tato technologie oplývá. Samozřejmě to nebylo dokonalé zařízení; první prototypy měly velmi nízké rozlišení (640 × 800 px na jedno oko) a vyžadovaly silný počítač k provozu her. Brzy se o projekt začala zajímat společnost Meta, která převzala značku Oculus – od té doby se technologie vyvíjela mnohem rychleji. Jedním z posledních modelů VR brýlí – Meta Quest 2 – nabízel hraní jak v mobilním, tak v stacionárním režimu. Třetí verze přináší smíšenou realitu.

Tato krátká a poměrně zjednodušená historie nám dává náhled na to, jak daleko musely jít tehdejší VR brýle, aby nabídly současnou funkcionalitu. Dnes už nepotřebujeme speciální externí kamery, které sledují brýle a ovladače ve fyzickém prostoru. Technologie se stala mnohem integrovanější – ale dost srovnání. Po skvěle přijatých a ve skutečnosti nejpopulárnějších VR brýlích, jako jsou Meta Quest 2, přišel čas na jejich dlouho očekávaného nástupce. Třetí verze přináší řadu změn, včetně štíhlejší konstrukce, mnohem lepšího výkonu a možnosti hrát i ve smíšené realitě, tedy spojení skutečného světa s virtuálním. Jak se to vše v praxi osvědčuje a stojí nejnovější model za téměř 16 000 Kč více? Na tyto otázky se podíváme v této recenzi.

Novinka od Mety byla vylepšena z mnoha hledisek, zejména jde o dva displeje s vynikajícím rozlišením a širším zorným polem než dříve. Vylepšený čip Qualcomm Snapdragon XR2 Gen 2 má poskytnout více než 2,5krát větší grafický výkon oproti předchozí generaci. Podle programů CPU-Z a AIDA64 jde o stejný grafický čip jako v mobilním Snapdragonu 8 Gen 2, konkrétně Adreno 740. Samotný procesor je částečně podobný, i když obě zmíněné aplikace zaznamenávají pouze šest jader s nižším taktem než první verze. Přesto je výkon patrně lepší, o čemž se dozvíme později. Procesor je doplněn 8 GB operační pamětí a až 512 GB interní pamětí (testovaný exemplář měl 128 GB). Setkáme se také s lepšími standardy konektivity a výkonnějším akumulátorem (což vysvětluje vyšší váhu přes štíhlou konstrukci). Navzdory mobilním komponentám se tato konfigurace osvědčuje velmi dobře a skutečně nabízí mnohem více než majitelé Meta Quest 2.

Unboxing

První brýle s logem Oculus nám přicházely v poměrně velkém balení, což naznačovalo, že máme co do činění s pokročilou technologií. Druhá verze změnila tento trend, protože po zakoupení jsme dostávali menší kartonovou krabici, která pravděpodobně měla zapadnout do tehdejších ekologických snah. Meta Quest 3 je poměrně drahým zařízením, přesto samotné balení bylo ještě více zmenšeno a konstrukce je opět z kartonu. Více připomíná krabici určenou pro hračky než plnohodnotné VR a MR brýle. Ale přejděme k obsahu: uvnitř najdeme samotné brýle, ovladače s bateriemi, návod k obsluze a další dokumenty, a také nabíječku (18 W) s USB-C kabelem. Tvar nabíječky je poměrně neobvyklý a zřídka se setkává. Přesto minimalistické balení obsahuje vše, co potřebujeme k zahájení hraní.

Stojí za zmínku, že k soupravě dostaneme hru Asgard Wrath 2, která má svou premiéru již 15. prosince 2023. Co je však zajímavější, bonusy zahrnují i první část, která byla dosud dostupná pouze na PC. Po přihlášení se do svého účtu v aplikaci Oculus uvidíme, že hra je k němu přiřazena. Stačí tedy připojit naše brýle a začít hrát – a jedná se o jednu z nejlepších a nejefektnějších her, které se objevily na VR platformě (hned po Half-Life Alyx).

Tato sekce byla rozdělena na dva hlavní prvky, ze kterých se skládá sada, tedy brýle a ovladače. Stručně budou popsány jejich konstrukce a funkčnost.

Brýle

Samotná konstrukce brýlí se oproti předchozí generaci výrazně nezměnila, i když je celkově mnohem štíhlejší. Máme však více kamer, celkem jich nyní je šest. Čtyři z nich jsou umístěny na přední straně, zatímco zbývající dvě jsou po stranách dole. Uprostřed je hloubkový senzor, který je dobře skryt za tmavým panelem. Při pohledu na levou stranu brýlí uvidíme tlačítko zapnutí a USB-C port, který slouží nejen k nabíjení zařízení, ale také ke stažení dalších aplikací.

Nastavení vzdálenosti čoček od očí spočívá v jednoduchém mechanismu – stačí stisknout tlačítko na boku brýlí na vnitřní straně a vysunout příslušný úsek. Díky tomu nemusíme používat speciální vložky, které obvykle používají lidé nosící brýle. Každý si tak může rychle přizpůsobit tento prvek podle sebe.

Podobně je to s nastavením popruhů, které udržují brýle na hlavě. Aktuální generace využívá pohodlného řešení pomocí suchých zipů. Navíc můžeme po nasazení brýlí na hlavu posunout příslušné části vzadu proti sobě, abychom konstrukci ještě více přitáhli. Celá tato sestava umožňuje rychle nastavit brýle na hlavě. Pokud tedy plánujeme brýle vzít s sebou k přátelům, neměl by mít nikdo problém s přizpůsobením si je podle svých preferencí.

Dole najdeme tlačítka pro nastavení hlasitosti, magnetický konektor pro nabíjecí stanici (k dostání samostatně) a regulátor pro nastavení rozestupu čoček. Rozsah zůstal stejný – od 58 do 68 mm. I v tomto případě bychom neměli mít problém s nastavením rozestupu čoček podle našich očí.

Na pravé straně je pouze konektor Audio-Jack 3,5 mm.

Pokud jde o pohodlí při používání brýlí, podle mého názoru je lepší než u Meta Quest 2, a to i přesto, že jsou trochu těžší. Hmotnost je mnohem méně znatelná a máme pocit lepšího vyvážení celé konstrukce. Samozřejmě, jako u jakýchkoli brýlí, i zde po delší nebo intenzivnější relaci ve virtuálním světě budeme mít otisky na čele a zbytek obličeje a pot se nevyhnutelně vsákne do materiálové houbičky. Z hygienických důvodů je proto vhodné zakoupit výměnné silikonové návleky, pokud chceme headset půjčovat jiným lidem – komfort bude trochu nižší, ale v tomto případě je mnohem více výhod.

Ovladače

Nová edice přináší změněné ovladače, které se zbavily charakteristického kruhu. Nyní působí vyváženěji a pevněji leží v rukou. Jejich spolupráce s brýlemi je perfektně plynulá a bez problémů – nemáte pocit, že by se často ztrácely nebo špatně detekovaly – v této oblasti Meta vyvinula toto řešení dokonale. Pokud jde o jejich uspořádání, je téměř identické s dražšími brýlemi Meta Quest Pro. Pravý ovladač má tlačítka A a B, analogový joystick, tlačítko Meta pro zobrazení menu a dvě spouště. Levý ovladač nabízí druhý analogový joystick, tlačítko možností a X a Y, stejně jako opět dvě spouště. Každý z nich má také prvek, který zabraňuje, aby se ovladače v průběhu hry vypadly z rukou.

Mechanismus odkrývání baterie je založen na malém tlačítku – po jeho stisknutí se kryt samovolně odklopí. Je to pohodlné řešení, i když ne takové jako u prvních brýlí Oculus Rift, kde všechno záviselo na magnetickém mechanismu. Celkově je však vše velmi příjemné a materiály použité k vytvoření konstrukce nezanechávají otisky prstů, což je další výhoda.

Kvalita obrazu a nové čočky

V porovnání s předchozí generací, a dokonce i s daleko dražšími headsety, lze říci jedno – kvalita obrazu je prostě skvělá. Každý detail je velmi detailní a není možné pozorovat jednotlivé pixely nebo rozmazané detaily. Pancake čočky tuto vlastnost ještě více zvýrazňují, protože poskytují dokonalý obraz na celé ploše – včetně okrajů, což nemůže model Meta Quest 2. Obraz samotný nás dokáže ohromit. Tento aspekt je skutečně skvělý a nelze najít žádné nedostatky. Meta Quest 3 přináší novou úroveň, která se stane standardem pro mnoho konkurenčních řešení.

Realita mixovaná a uživatelské rozhraní

Toto je zřejmě jedním z nejzajímavějších prvků pro potenciální kupce. Dosud nabízely VR brýle jen omezené možnosti hraní her nebo jednoduše spojování skutečného světa s virtuálním. Tentokrát se tato technologie přesunula na cenově dostupnější úroveň ve srovnání s profesionálními Meta Quest Pro. Také vestavěné senzory zaslouží pozornost, protože dokážou s vysokou přesností naskenovat okolí a vytvořit mapu naší místnosti. Po dokončení procesu můžeme začít hrát a dostaneme jednoduchý titul, který ukazuje možnosti této technologie. Samotný efekt je docela zajímavý, zejména když malá kosmická loď prorazí naším stropem a přistane na určeném místě. Stále však vznikají další hry tohoto typu, takže je jen otázkou času, než se knihovna her rozšíří.

Samotné uživatelské rozhraní můžeme umístit do reálného světa nebo přepnout do digitálního režimu. Můžeme vytvořit až tři virtuální okna, přičemž na každém z nich může běžet jiná aplikace. Celý systém vypadá skvěle. Kvalita obrazu z kamer na displeje je docela uspokojivá, ale čtení textu ze smartphonu nebo monitoru může občas být problém – ve většině případů je vše velmi čitelné, ale někdy je třeba upravit vzdálenost brýlí od obrazovky. Všechny předměty a blízké prostředí vypadají dobře, ale stačí se podívat dál, abyste si všimli zhoršení kvality – což je však v určitém smyslu očekávané. Situaci dobře ilustrují následující snímky obrazovky. V horších světlech narazíte na nižší kvalitu – pak si vzpomenete na doby starších smartphonů s 5MP kamerami. Stojí za to poznamenat, že obraz může občas vykazovat zkreslení, zejména když nějaký objekt držíme před sebou a podíváme se za něj. Celkově to však není špatné a co víc – ve srovnání s mnohem dražším Meta Quest Pro lze pozorovat převahu levnějšího Meta Quest 3.

Přenosná hra

Samozřejmě, nejdůležitější hrou, kterou byste měli hrát po zakoupení brýlí, je Beat Saber – hra, která je pro tento hardware stejně důležitá jako The Legend of Zelda: Breath of the Wild pro Nintendo Switch. Nemusím toho mnoho říkat – všechny tituly vypadají velmi dobře a Beat Saber nikdy nevypadala lépe a nesloužila plynuleji než nyní. Samozřejmě v režimu přenosném nemůžeme očekávat „zázraky“, protože to stále jsou mobilní hry, které se zaměřují spíše na hratelnost než na grafiku, ale existují některé tituly, které vypadají opravdu skvěle. Sem patří například Red Matter 2. Stojí za to také zmínit, že stále více her obdrželo odpovídající aktualizace a vypadají mnohem lépe. Vývojáři se nyní mohou soustředit více na grafiku, což je vidět na mnoha hrách – obsahují více detailů a textury byly výrazně vylepšeny.

Mezi tituly, které mohu osobně doporučit hrát po zakoupení zařízení, patří Ragnarock (rytmická hra s vikingskou tematikou), Red Matter 1 a 2, Moss (obě části, velmi příjemná 3D platformovka), Vader Immortal nebo Rec Room (sociální hra s mnoha mini-hrami). Brýle ukáží svou skutečnou sílu, až vyjde první hra věnovaná speciálně tomuto zařízení – Asgard Wrath 2, a také Assassin’s Creed Nexus VR. Pokud však chcete už teď pocítit sílu zařízení a zároveň zažít skvělou hratelnost, měli byste se obrátit na zmíněné Red Matter 2 – hra může vizuálně udělat velký dojem.

Možnosti Meta Quest 3 však jsou mnohem větší než pouze instalace her z oficiálního obchodu. Po získání statutu vývojáře můžeme využít mnoho počítačových aplikací (například SideQuest), které nám umožní nainstalovat hry vytvořené komunitou. Můžeme si vybrat plný port prvního dílu Prey nebo Half-Life, retro verzi série The Legend of Zelda, klon hry GTA: San Andreas a dokonce i Mario (velmi zvláštní zážitek). Díky těmto možnostem máme přístup k téměř nekonečným zdrojům, díky nimž je zábava s těmito i předchozími modely brýlí doslova novým zážitkem.

PCVR

Skutečný potenciál VR technologie poznáme až tehdy, když spojíme brýle s naším počítačem a spustíme plnohodnotnou hru jako třeba zmíněné Asgard Wrath (stojí za to poznamenat, že tato hra zabírá více než 132 GB místa na disku, takže je vhodné si dopředu zajistit dostatečný úložný prostor). Máme na výběr ze dvou možností, jak to udělat – drátově pomocí kabelu, který umožňuje přenos dat, nebo bezdrátově pomocí Oculus Link. Oficiální kabel USB typu C pro připojení brýlí k počítači stojí… 1800 Kč. Naštěstí můžeme zakoupit mnohem levnější alternativu, která se v ničem neliší. Nejlevnější kabely, které splní svůj účel, stojí pouhých 120 Kč – stojí za to brát v úvahu recenze na aukčních portálech, ale není třeba připlácet. Na druhou stranu bezdrátové spojení probíhá s tak nízkým zpožděním, že není téměř žádný rozdíl mezi bezdrátovým a kabelovým přenosem obrazu. Můžete být opravdu překvapeni, jak dobře bezdrátový přenos obrazu funguje.

Samozřejmě, kvalita her závisí na výkonu našeho počítače, ale samy brýle poskytují skvělý zážitek z jakéhokoli titulu, a hraní je prostě samá radost. Bez ohledu na to, zda upřednostňujete akční tituly jako The Elder Scrolls V: Skyrim VR nebo Half-Life Alyx, nebo preferujete hry, ve kterých se spíše sedí, jako je Epic Roller Coasters – v každém případě budete více než spokojeni. Uvedené hry rozhodně stojí za váš čas (zejména vidět draka „naživo“ v „Skyrimu“ nebo bojovat s krakenem v Asgard Wrath), a k těm, které byste měli zahrát, patří Peaky Blinders: The King’s Ransom (dostupné demo na Steamu), Boneworks nebo No Man’s Sky.

Nelze opomenout ani úpravy „běžných“ počítačových her, které přinášejí možnost vstoupit do vybraného světa „naživo“. Snadno se tak ponoříme do světa Portalu nebo dokonce více než kdy jindy do světa Cyberpunka 2077. Ve skutečnosti stále více her nabízí režim VR. Tento zážitek je naprosto neporovnatelný s tím, co známe z běžného monitoru. Možnost vstoupit do světa hry je něco tak úžasného, že pozdější hraní jakéhokoli titulu na obrazovce monitoru je prostě bez života – i když si to musíme ověřit sami. Snímky obrazovky bohužel nemohou v žádném smyslu zachytit trojrozměrný svět.

Kvalita zvuku

Meta na svém marketingovém materiálu oznámila, že intenzita zvuku v brýlích byla zvýšena o 40 %. Samozřejmě není možné přesně určit procenta, ale v konečném důsledku není potřeba zvýšit hlasitost, protože je dostatečně silná. Předchozí verze brýlí tuto úroveň zvuku nenabízela a často byl patrný nedostatek síly v této oblasti. Jakmile si nasadíme headset a hrajeme nějakou hru, neuslyšíme přesně, co nám někdo říká – zvuk je opravdu dobře směrován a okolí ho neslyší tak, jak ho slyšíme my. Kvalita zvuku je skutečně uspokojivá a určitě postačí většině uživatelů.

Problémy

Největšími problémy, se kterými se nesetkal pouze já, ale stále větší počet uživatelů, jsou artefakty ve formě bílých bodů, trhání obrazu nebo snížená plynulost. Nejvíce irituje první z těchto problémů. Zpočátku bylo obtížné zjistit, co přesně je příčinou. Restart zařízení se zdálo, že pomáhá, ale problém se stále vracel. Na internetových fórech můžete číst, že uživatelé tento problém spojují s přehříváním čipu, a na to ukazuje hodně důkazů. Po prozkoumání situace však vypadá, že jde o chybu ve softwaru. Vyskytuje se pouze po zaznamenání obrazu nebo spuštění záznamu – na obou materiálech nejsou vidět artefakty, ale jsou viditelné skrz čočky. Řešením je stisknutí tlačítka napájení, aby se headset přepnul do režimu pohotovosti, a poté jej opět zapnete po 10 sekundách. Pak všechny chyby týkající se obrazu zmizí. Je to tedy otázka vhodné aktualizace, a z některých zpráv je známo, že Meta již pracuje na odstranění této vady. Zvláště když zařízení nesouvisí s přehřátím.

Doba výdrže baterie

Pokud jde o dosažené výsledky na baterii, je to velmi podobné předchozí verzi brýlí. Testovací měření zahrnovalo: jas obrazovky nastavený na 85 %, hlasitost na 100 % a v pozadí běžela transmise, která umožnila sledovat to, co se děje v brýlích na displeji chytrého telefonu. V uvažovaném scénáři se baterie podařilo vybít z 100 na 50 % za 1 hodinu a 12 minut. Další pokles z 50 na 20 % trval 35 minut. Pokud zařízení používáme trochu méně náročným způsobem, dosáhneme doby provozu nad 2 hodiny. Bohužel doba nabíjení se výrazně nezměnila – od 20 do 100 % se dobíjí pomocí 18 W nabíječky za 1 hodinu a 50 minut.

Kterou kapacitu si vybrat?

Meta uvedla do prodeje dvě kapacitní verze: 128 a 512 GB. Ceny se liší dost výrazně (549 vs. 699 eur), takže určitě mnoho lidí zvažuje volbu vhodného variantu pro sebe. Odpověď na otázku v této sekci závisí striktně na tom, jaké tituly chceme hrát, a k čemu chceme headset ještě používat. Plnohodnotné tituly mohou „vážit“, a samotné hry jako Beat Saber nebo Raganarock také poněkud sníží dostupnou paměť. Navíc pokud chceme sledovat filmy ve vysokém rozlišení, určitě si uvědomujeme, kolik místa na úložišti mohou zaujímat. Odpovídáme tedy stručně: pokud si headset kupujeme pouze na vybrané mobilní hry a nemáme v úmyslu ho používat pro ty náročnější, verze s kapacitou 128 GB je pro nás. V opačném případě je vhodné zvážit větší kapacitu. S prvním variantem je to stejné jako s Xboxem Series S – místa bude dost na mnoho titulů, ale stačí nainstalovat jen několik her z segmentu AAA a zařízení si bude vyžadovat uvolnění nějakého místa na data. Pro lepší srovnání zde máte tabulku, která ukazuje, kolik místa zabírají vybrané hry.

Shrnutí

Přišel tedy čas na shrnutí celé recenze. Odpovědi na otázky položené na začátku materiálu rozhodně nepatří k nejjednodušším. Meta Quest 3 jsou velmi úspěšné brýle pro virtuální a smíšenou realitu, které doslova přinášejí novou úroveň tohoto typu zařízení. Získáváme vynikající displeje s vysokým obnovovacím kmitočtem, který poskytuje nejostřejší obraz ze všech konkurenčních řešení. Navíc na palubě najdeme výkonný čip od Qualcomma, což umožní mnohem lepší grafickou kvalitu v nadcházejících i nyní dostupných hrách. Jako dezert máme přístup ke smíšené realitě, která umožňuje spojovat skutečný svět s digitálním – doba Microsoft HoloLens tak nějak přišla pro širší publikum. Můžeme zmínit také hry PCVR, které vypadají nyní lépe než kdy jindy, a můžeme je spouštět bezdrátově bez problémů. Nicméně nelze skrývat, že cena je skutečně vysoká. Jasná odpověď na tuto otázku bude podle mého názoru pro každého trochu jiná.

Téměř 16 000 Kč – částka je poměrně vysoká, i s ohledem na dnešní realitu. Sice nové brýle od Mety nabízejí všechny zmíněné novinky, ale stále máme dojem, že jsou trochu předraženy. Kdyby se cena pohybovala blíže k 10 000 Kč, měli bychom co do činění s opravdovým hitem, ale v tomto případě je to jen „dobře“. Není možné popřít, že zařízení přináší novou úroveň, ale nezbavuje se nedostatků – jako jsou ty spojené s softwarem. Pokud se tedy nemůžeme dočkat vyzkoušení vylepšené technologie na vlastní kůži, můžeme se již teď rozhodnout pro nákup. Ale pokud máme více trpělivosti, můžeme čekat na první slevy nebo akce.

PRO:

• Pancake čočky
  • Vysoký výkon a možnosti