Recenze na Steam Deck – nelituji ani koruny! Ideální terapie pro vytíženého hráče

Tento článek není žádným sponzorovaným obsahem – Steam Deck OLED jsem si totiž pořídil za své vlastní, těžce vydělané peníze. A přestože si uvědomuji, že pro některé „ťukání do kompjůtru“ nepředstavuje žádnou opravdovou, natož pak těžkou práci – peníze z toho přece jen plynou. Ale zpátky k věci – moje herní duše ožila a už si ani nepamatuji, kdy naposledy jsem měl možnost nasypat do nějaké hry téměř 30 hodin za pouhé dva týdny. A přesně to se mi stalo s Control, které jsem si konečně dohrál, protože mě tento titul dřív nějak minul. Bavilo mě to výborně. Zároveň jsem si pohrál s konzolí, prozkoumal (zatím jen základní) možnosti, zjistil, co všechno se s ní dá dělat, a teď – ještě neuběhl ani celý měsíc od data na účtence – mám za sebou jednu dohranou hru, několik dalších testovaných a jsem si už jistý tím, co tvrdím v nadpisu. Z mého pohledu momentálně neexistuje lepší alternativa pro videoherní nadšence, kteří nemají chuť ani čas vysedávat před monitorem a klávesnicí, než je kvalitní handheld.

Introducing Steam Deck OLED – nyní v prodeji

Než začnu sdílet své dojmy z konzole od Valve – nebude to návod. Ostatně, konzoli mám teprve měsíc, tak co bych mohl radit? Zatím prostě hraju a dobře se bavím! Tady nainstaluju nějaký plugin nebo aplikaci, jinde udělám drobnou úpravu podle návodu z YouTube. Na objevování tajů zařízení přijde čas později. Už teď ale vím, co má smysl si nainstalovat – a že Zaklínač 3 z GOGu funguje a je naprosto hratelný.

Motivace

Dvě malé děti umí velmi efektivně zabrat všechen volný čas, který jsem dřív mohl věnovat hraní. Jasně, každý rodič mi teď asi řekne: „No ale když děti spí, tak máš snad nějaký čas pro sebe, ne?“ Možná bych i něco urval pro výpravy do fantastických světů – ale s tím, že mám k dispozici jen stolní počítač… prostě se mi po 8 hodinách u monitoru v práci nechce znovu k němu sedat. Mnohem radši bych se natáhl pohodlně na gauč v obýváku nebo si lehl na lehátko na terase. A právě z tohoto důvodu jsem zavrhl stacionární konzole jako Xbox nebo PlayStation, přestože jsem o nich vážně uvažoval – konkrétně o Xbox Series X. A ano, vím, že se dají streamovat hry na různá zařízení, dokonce i na mobil – ale nikdy jsem mobil ke hraní nepoužíval. Za prvé – vím, jaká je to past. Už tak často hypnotizuju šestipalcový displej. A za druhé – hraní na telefonu by pro mě nebylo moc pohodlné.

Nintendo zpopularizovalo „přenosné“ hraní ještě předtím, než to bylo cool

Přenosné herní konzole nejsou žádná novinka – jeden z nejslavnějších modelů, první Game Boy od Nintenda, přišel na trh už v roce 1989. Roky plynuly, a tahle myšlenka v herním světě nikdy úplně nezanikla – vždyť Game Boy měl několik generací, PS Vita od Sony slavila svého času velké úspěchy a i mobilní hraní se nevzalo z ničeho. Není tedy divu, že i Nintendo Switch se skvěle prodává – mluvíme tu o více než 141 milionech prodaných kusů této hitové konzole (údaj k březnu 2024).

Já osobně jsem patřil ke kmeni PC Master Race od doby, co jsem měl první stolní počítač doma. A myšlenka hraní na něčem jiném než „pravověrném“ PC ve mně vzbuzovala až fyzické odpory – jakoby mi dřevěla ruka a zvětšovaly se mízní uzliny. Ale roky běžely, ceny komponent šíleně vzrostly (ostatně jako všechno), narodily se děti, a má profese mě odrazovala od trávení dalších hodin u monitoru – i když jsem si na to nějaký čas vyhradil. Prvotřídní starosti prvního světa, které vedly k tomu, že vášeň, která mě provází víc než dvacet let, musela jít stranou.

A v tom přišlo světlo na konci tunelu v podobě Steam Decku – v mém případě jeho vylepšené OLED verze s větší baterií a OLED displejem.

Proč zrovna Steam Deck a ne jiný handheld?

Než jsem potvrdil transakci mezi mnou a firmou Valve, udělal jsem si průzkum. Do užšího výběru se dostali tři kandidáti: Steam Deck OLED (ten nakonec vyhrál), Asus ROG Ally a Lenovo Legion Go.

Zkušení čtenáři se mohou ptát, proč nevyhrál Asus nebo Lenovo? Mají přece lepší hardware, vyšší rozlišení obrazovky a dokonce podsvícení. Lenovo má odnímatelné ovladače podobně jako Joy-Cony u Nintendo Switch. Ano – to všechno je pravda. Ale mají také velké nevýhody: krátkou výdrž baterie (Steam Deck OLED také není šampion, ale z těch tří je na tom nejlépe) a hlavně… Windows 11. Navíc Lenovo kvůli své velikosti (displej 8,8″, hmotnost přes 800 g) pro mě odpadlo. Steam Deck OLED váží o skoro 200 g méně – a i tak umí po čase unavit.

Po přečtení mnoha recenzí se ukázalo, že ROG Ally i Legion Go jsou vlastně mini PC, která se jen tváří jako konzole. Pro někoho výhoda, pro mě nevýhoda. Navíc software od Asusu a Lenova je horší než SteamOS od Valve, postavený na Arch Linuxu. A nejde jen o správu Steam účtu – jde o optimalizaci a pocit „konzolového“ zážitku. Možnosti přepínání nastavení za běhu hry – jako frekvence GPU, TDP, obnovovací frekvence – bez nutnosti restartu. To je prostě paráda.

Po dlouhém zvažování, jestli mám dát 14 500 Kč, jsem se rozhodl: ano. Objednal jsem v pátek odpoledne, dorazilo to ve čtvrtek následující týden – docela rychlé, zvlášť že to šlo z evropského skladu v Nizozemsku.

Síla kompromisu

Samozřejmě, že Steam Deck není plnohodnotný počítač (i když se jím může stát, pokud přepnete do desktopového režimu, nainstalujete Windows, připojíte dokovací stanici, klávesnici a myš), ale bylo mi jasné, že pokud chci hrát náročnější grafické tituly, musím se rozloučit s plynulostí okolo 60 FPS, s nejvyššími grafickými nastaveními (ostatně – ani s RTX 2060 Super a Ryzenem 5 3600 jsem už roky nehrál na ultra) a s vysokým rozlišením. Jenže když vás u hry přitahuje hlavně příběh a/nebo zajímavá hratelnost, tak se přece nezmění tím, že posunete posuvník kvality textur nebo částicových efektů z „velmi vysoké“ na „střední“, že? Přiznávám se, že jediná funkce, která mi u Steam Decku chybí, je DLSS. Ano, je tu FSR, ale ten prostě nepřináší tak kvalitní výsledky – vizuálně ani výkonnostně.

Promyšlený – ale potřeboval lepší verzi

Celkově mám při používání Steam Decku pocit, že někdo opravdu přemýšlel nad každým detailem, testoval a pak vylepšoval. I když možná trochu přeháním, protože kdyby to byla pravda, Valve by asi nevydalo v listopadu 2023 – tedy jen o něco víc než 1,5 roku po uvedení první verze – vylepšenou verzi Steam Deck OLED.

Název sice naznačuje, že hlavní novinkou je výměna průměrného IPS displeje za OLED panel, ale změn je mnohem víc. Například displej je větší (z 7 na 7,4 palce), má vyšší obnovovací frekvenci (z 60 na 90 Hz) a podporuje HDR. APU od AMD sice má stejné takty a počet jader, ale verze v OLED modelu je vyráběna 6nm procesem (místo 7nm), což pomohlo jak výdrži na baterii, tak tichosti provozu. Baterie narostla z 40 Wh na 50 Wh, RAM je rychlejší (6400 MT/s vs. 5500 MT/s), SSD má vyšší propustnost (NVMe), a navíc se vyrábí až ve variantě 1 TB. Wi-Fi 5 byla nahrazena modernější Wi-Fi 6E. A i takový detail, jako 2,5metrový nabíjecí kabel (o metr delší než původní), je důkazem vylepšení.

Sedím si na gauči a hraju

Tohle je asi ta nejkrásnější věc ze všeho. Nejde ani tak o to, že si Steam Deck zabalím do elegantního pouzdra (je součástí balení), nebo že ho můžu dát do batohu volně (pokud mám ochranné pouzdro a tvrzené sklo), ale o to, že nejsem na nic připojený. Mám bezdrátová sluchátka, sedím si na oblíbeném místě na gauči a prostě hraju. Pro někoho běžná věc, pro mě – úplně nový zážitek. A i když při hraní AAA titulů vydrží baterie tak 2,5 až 3 hodiny, přiložený 2,5metrový nabíjecí kabel umožňuje hraní i při nabíjení. První verze Steam Decku měla kabel kratší o metr, což by pro mě už byl problém.

Obavy z ergonomie? Zbytečné

Zpočátku jsem se obával, že kvůli velikosti a váze bude konzole nepohodlná do ruky. Steam Deck má své rozměry. Není to zařízení, které by se drželo jako větší smartphone. Rozmístění tlačítek je podobné ovladačům z Xboxu nebo Nintendo Switch (v nastavení si můžete zvolit profil ovladače ze Switch), ale všechno je tu tak nějak větší a výraznější – což ale nijak nevadí. Bál jsem se, že kvůli malým dlaním nebudu schopen pohodlně dosáhnout na všechna tlačítka, včetně čtyř spouští na zadní straně. Jak se ukázalo – obavy byly zbytečné. Steam Deck mi ergonomicky sedí perfektně, ruce mě nebolí – a při delších herních sezeních je jen fajn si dát krátkou přestávku.

Používáš, jak chceš

SteamOS má dva režimy. Desktopový režim – pohybujete se v něm jako v běžném systému (něco jako Windows). Máte panel, „start menu“ (pokud se to tak jmenuje – je to moje první zkušenost s Linuxem), okna, soubory, instalaci a odinstalaci aplikací. V tu chvíli se Steam Deck chová jako běžné PC – akorát s Linuxem místo Windows nebo třeba ChromeOS. Navigace je jednoduchá díky dotykové obrazovce, dvěma touchpadům a praktickým klávesovým zkratkám. Jen ta softwarová klávesnice je trochu otravná – ale na ní přece nepíšu recenze, ne?

Ve chvíli, kdy chcete prostě jen hrát, přepnete se do herního režimu. To je výchozí režim konzole. Valve tak vlastně vytvořilo dva způsoby použití: jeden pro pokročilejší uživatele (desktop), druhý pro ty, kteří chtějí jen spustit konzoli a hrát.

Hlavní nabídka a knihovna her? Přehledná a známá

Kdo zná aplikaci Steam, bude se v herním režimu cítit jako doma. Hlavní obrazovka, knihovna, karty – všechno vypadá známě, ovládání je intuitivní. Hned při vstupu do obchodu Steam uvidíte doporučené hry označené jako „Skvělé na Decku“ (zelený symbol) – tedy plně kompatibilní. Pak jsou tu hry označené jako „Hratelné“ (oranžový symbol) – ty fungují, ale mohou mít drobné problémy (např. drobné texty, potřeba manuální konfigurace ovládání apod.). Např. Kingdom Come: Deliverance má poznámku o malém písmu – ale podle mé zkušenosti je to naprosto v pohodě. Některé hry neukazují ikony ovladače Steam Decku, nebo je potřeba doladit ovládání. Dá se to vyřešit. Jsou i hry označené jako „Nepodporované“, ale často to znamená jen nefunkční multiplayer – zatímco singleplayer běží skvěle (Ghost of Tsushima). A díky komunitě existují i alternativní databáze kompatibility – často přesnější než ty oficiální. Palec nahoru

Ještě si poležím…

Zase zpátky na gauč – trochu jsem odbočil, ale myslím, že jsem tím zmínil důležitou věc. Přitažlivost konzole je totiž přímo úměrná tomu, co na ní můžete hrát. Samotný hardware nestačí.

Pohodlí, milí přátelé – to je klíčové slovo. Ležet na gauči, na lehátku, v houpací síti, sedět pod stromem, na zastávce, ve vlaku nebo autobuse – a hrát oblíbenou hru. Není to sice dnes žádný převratný koncept, ale tahle nová kvalita hraní mě naprosto dostala. Jedinou vadou na kráse je výdrž baterie – při hraní Control vydrží zhruba 3 hodiny, při Kingdom Come: Deliverance o půl hodiny méně.

Ještě musím férově zmínit další drobný nedostatek – lesklý displej. OLED od Valve má sice skvělý obraz, ale maximální jas 600 nitů někdy nestačí, aby potlačil odlesky. Takže pokud nechcete během hraní vidět vlastní obličej, budete se muset přizpůsobit – buď se přesunout do stínu, nebo investovat do 1TB verze Steam Decku OLED, která má speciální antireflexní vrstvu. Škoda, že to není standard u všech verzí.

Konzolový zážitek

Známí, kteří přešli od PC k „konzolovému zážitku“ (už ani nepočítám, kolikrát jsem tu frázi slyšel po jejich přestupu na Xbox, PlayStation nebo Nintendo Switch), se rozplývali nad jednoduchostí: koupíš hru, nainstaluješ, spustíš, vybereš výkonový režim, hraješ, vypneš. Aktualizace se dělají samy – ať už hry nebo systému. Nemusíš se hrabat v nastaveních, instalovat ovladače a řešit kompatibilitu. Zapneš, hraješ, funguje. A když musíš hru přerušit – zmáčkneš tlačítko napájení a konzole přejde do spánku. Pak ji znovu zapneš – a pokračuješ přesně tam, kde jsi přestal. Jen pozor – v režimu spánku se baterie pomalu vybíjí. Takže není nejlepší nápad nechat konzoli ráno ve spánku a chtít večer pokračovat – pokud nemáš po ruce zásuvku.

Ale „konzolový zážitek“ má i svá úskalí. U mě to znamenalo hlavně změnu zvyklostí v ovládání. V některých hrách to nevadí – už jsem s ovladačem nějaké zkušenosti měl. Ale ve střílečkách nebo hrách s přesným mířením… tam to chtělo trpělivost. Přesto jsem to nějak zvládl. Možná zatím nebudu hrát Sniper Elite, ale k dohrání Control a střílení z luku v Kingdom Come to bohatě stačí. A bez falešné skromnosti – daří se mi čím dál lépe. Kumáni i zajíci padají stále častěji pod mými šípy.

U Steam Decku musíte myslet i na to, že hry na Steamu jsou primárně dělané pro PC – takže někdy bude potřeba pohrát si s grafickým nastavením. Buď zvolíte maximální výkon a delší výdrž, nebo vyšší grafiku, ale kratší hraní bez zásuvky.


Shrnutí

Je snadné dojít k závěru, že Steam Deck OLED je splněný sen každého, kdo si chce čas od času zahrát v ne zrovna ideálních podmínkách. Ale není to tak jednoduché. Musíte být připraveni na určité kompromisy – hlavně v oblasti výkonu.

Je to zařízení pro každého? Ne. Ani moje nadšení nezmění nic na tom, že někdo může chtít víc – třeba to, co nabídnou stacionární konzole: volnost, vysoký výkon, nejnovější technologie jako ray tracing a path tracing.

Ale jsem spokojený s nákupem? Myslím, že samotný tento článek je odpovědí. Je dlouhý, nevím, jestli vyčerpávající – ale je to teprve začátek mého přátelství se Steam Deckem. A vypadá to na dlouhé přátelství. Mám spoustu herních restů a dost her, které Steam Deck utáhne. Teď už jen doufám, že se konzoli nic nestane. Třeba zvědavé dítě… nebo náraz o chodník.

Vývoj ceny

Získejte přehled o vývoji ceny ve vámi vybraném období.

Recenze na Steam Deck – nelituji ani koruny! Ideální terapie pro vytíženého hráče
Recenze na Steam Deck – nelituji ani koruny! Ideální terapie pro vytíženého hráče

Rádi si vyslechneme vaše názory

Zanechte odpověď

Krátké recenze
Logo