Elektrická kola jsou budoucností, ať se nám to líbí nebo ne. Tento trend se zdá být nezadržitelným. Jakmile se mi naskytla příležitost vyzkoušet jedno z nich, rozhodl jsem se bez váhání.
Podle mého názoru je horské kolo nejvíce univerzálním typem kola. Naopak s dobře fungujícím horským kolem se můžeme snadno dostat do práce nebo do školy a ve volném čase si užít jízdu v terénu nebo lesem. Byl jsem tedy velmi zvědavý, jak se tento horský e-bike bude chovat.
Rockrider E-ST100 je „horské kolo“ na 27,5palcových kolech. Kola mají moderní šířku 23 mm a jsou vhodná pro bezdušové pneumatiky, na které lze bez problémů namontovat až 2,5 palcové pneumatiky. V základu je osazený pneumatikami Rockrider All Terrain Light o šířce 2,2 palce s agresivním vzorkem pro terénní jízdu. Tyto pneumatiky mají vysoký valivý odpor, ale díky elektrické asistenci to není příliš znát na tvrdém povrchu. V terénu jsou však neporazitelné. Bez ohledu na to, zda narazíme na kořeny, kameny, bláto nebo hluboký písek, kolo s těmito pneumatikami se s překážkami vypořádá jako tank.
Rám je vyroben z hliníku 6061 s hydroformovanými trubkami, a svařeny jsou esteticky. Barva laku, ocelová s modrým nádechem a módními fluo akcenty, dělá z kola příjemný pohled. Kvůli umístění baterie v dolní trubce bylo upevnění držáku na láhev přesunuto na horní trubku, poblíž sedla. Rám má otvory pro montáž klasického nosiče.
Kolo je vybaveno 1×8 převody, s jedním převodníkem o 32 zuby vpředu a 8rychlostní kazetou s rozsahem 11-34 zubů. Celý pohon je od Microshift: zadní přesmykač Microshift M25, řazení Microshift TS39 (s ukazatelem) a kazeta Microshift H081. Řetěz je vyráběn firmou KMC, model Z7. Na první pohled to není žádný zázrak, ale s elektrickým motorem o výkonu 250 W a maximálním točivým momentem 42 Nm se nedostanete do problémů ani na kopci. Je však třeba poctivě přiznat, že na nerovnostech je znát slabá pružina přesmykače a řetěz často tluče o rám.
Během celého testu fungoval pohon hladce a bez problémů, rychlosti se měnily rychle a bez zbytečného hluku. Baterie namontovaná v kole má kapacitu 38 kWh a vydržela mi přibližně 70-90 km v závislosti na profilu trasy, síle větru a úrovni podpory. Do dosahu také zasahuje váha jezdce a přepravovaného vybavení. Plné nabití trvá přibližně 6 hodin. Baterii lze snadno a pohodlně vyjmout z rámu kola a nabíjet ji samostatně, například v práci, zatímco kolo stojí na parkovišti.
Elektrický motor umístěný v zadním kole ovládáme přes pohodlný panel s čitelným LCD displejem umístěným na řídítkách na levé straně. Můžeme si vybrat jeden ze tří režimů asistence a zobrazit informace, jako je aktuální rychlost, průměrná a maximální rychlost, ujetá vzdálenost, stav nabití baterie, dostupný dojezd a doba jízdy.
Během testu jsem nejčastěji používal režim 2, který se mi zdá nejvhodnější pro každodenní použití. Motor nám v tomto režimu pomáhá s výkonem od 80 do 175 W. V tomto režimu dosáhneme rychlosti až 25 km/h bez námahy, bez ohledu na to, zda jedeme proti větru nebo s větrem. Jakmile chceme jet rychleji, musíme to zvládnout sami, protože motor se vypne. Ale právě „wmordewind“, což je největší strašák každého cyklisty, na e-bike není problém. A to je skvělé.
Nejsilnější třetí režim, který poskytuje cyklistovi výkon od 150 do 250 W, by měl být zapnut jen výjimečně, například při velmi strmých stoupáních nebo v hlubokém písku, protože rychle vybíjí baterii. Jízda v nejslabším režimu je vhodná, pokud víme, že baterie má málo proudu a máme ještě daleko domů. Nedoporučuji vypínat asistenci. Na režimu „0“ je možné jezdit, ale pohánět téměř 23kg těžké kolo není zrovna příjemné. Nicméně je třeba přiznat, že většina konkurentů ve stejné cenové kategorii váží podobně. Během jízdy v terénu nebo při prudkých zatáčkách je výrazně znát velká hmotnost kola, zejména pokud je většina hmotnosti uložena na zadním kole. Nicméně během rekreačních výletů a klidné jízdy po lesních nebo asfaltových cestách nehraje váha kola takovou roli. Samozřejmě až do chvíle, kdy musíte kolo vynést do bytu, například do horního patra – pak jsem vděčný za vynález výtahu.
Elektrický motor Rockrider E-ST100 se spustí pohybem pedálů. To je podle mého názoru nejslabší článek celého systému. Jednoduchý senzor kadence (počítadlo otáček pedálů) zapne asistenci bez ohledu na to, jak silně šlapeme na pedály – pomalé šlapání způsobí nižší výkon motoru. Ale když je kadence vysoká, spíše bych řekl, že „zdravá kadence“, což je asi 80-90 otáček za minutu, dostaneme maximální asistenci okamžitě. Musím však uznat, že průměrný cyklista, který šlape průměrně 50-60 ot/min, si tohoto „problému“ nevšimne. Pro něj neexistuje. Existují také lidé, kteří si rádi od samého začátku dopřejí toto „turbo“ pohonu, podobně jako v autě s turbodmychadlem, a ti budou s tímto typem asistence spokojeni. Ve dražších e-bikech začíná motor na základě momentu otáčení, nikoli kadence. Jízda na takovém kole je pociťována jako plynulá a výkon motoru je předáván lineárněji. Ale právě v těch „dražších“ modelech…
Brzdy na kole jsou mechanické kotoučové Tektro o průměru 180 mm, jak vpředu, tak vzadu. Jsou dostatečné k zastavení kola, ale nevadilo by mi, kdyby byly alespoň nejlevnější hydrauliky. Během dynamických sjezdů v terénu jsem musel silně stisknout brzdy, abych bezpečně zabránil pádu. Ale tento e-bike není určen pro takový způsob jízdy. Během rekreační jízdy nezpůsobovaly žádné problémy.
Jednoduchý tlumič Suntour XCT s zdvihem 100 mm odpovídá za odpružení kola. Není to výjimečný tlumič, ale plní to, co má – zápěstí jsou vděčné. Podezírám však, že tlumiči velmi pomáhají tlusté masivní pneumatiky; eliminují většinu vibrací při jízdě po nerovnostech, a jsem rád, že jsou takové – i když vypadají jako vytvořené pro traktor.
Musím uznat, že E-ST100 je velmi příjemné kolo. Geometrie rámu je velmi pohodlná a dokonce i delší jízda na něm není obtížná. A určitě není únavná, bez ohledu na terén nebo podmínky, ve kterých budeme cestovat. Osobně jsem na něm nejel rychleji než na svém vlastním analogovém horském kole, ale určitě jsem byl po každém výletu na něm mnohem méně unavený. Je to velmi dobrá volba pro ty, kteří rádi jezdí na kole po různých površích (cyklostezky, nerovné silnice, lesy, štěrky, vojenský polygon), ale nechtějí nebo nemohou se příliš namáhat. Na E-ST100 dojedete daleko dál než na běžném kole. Ne vždy rychleji, ale vždy dále, a s mnohem menším úsilím.
Rockrider E-ST100 je nejlevnějším e-MTB kolem v nabídce Decathlonu. Za cenu 23 999 Kč dostanete e-bike, který se v této cenové kategorii nemusí stydět. A řekl bych, že v této ceně nenajdete nic lepšího. Není to dokonalé kolo, má své nedostatky, které však mohou být pro průměrného cyklistu zcela nepodstatné. Ano, za tuto cenu můžete koupit lepší běžné kolo, ale podle mého názoru nekoupíte lepší e-MTB kolo. Rockrider E-ST100 nabízí velmi dobrý poměr ceny k tomu, co za ni dostanete.
Na displeji mužů zmáčknout zároveň plus a minus skočí tam st ,coto znamená děkuji za odpověď